Fairy tale book

Supertrots op onze papieren uitgave van "The Fairy Tales Book". Een eindproduct van het internationaliseringsproject "Children in a Europe of 2020".
Wat is het boek mooi geworden! Ieder gezin heeft voor de zomervakantie een exemplaar mee naar huis gekregen. Dat er maar veel in gelezen gaat worden.
De verhalen zijn door de kinderen in het Engels geschreven en de verhalen zijn gebruikt om er activiteiten mee te doen tijdens een uitwisseling, zoals een poppenspel en een toneelstuk.
Op de website www.europeanchildren2020.com vindt u meer over alle activiteiten die we de afgelopen twee jaar hebben gedaan.

6e meeting in Spanje april 2017

Vrijdag 7 april

Na een inhaalslag qua nachtrust vertrokken we naar Cabezas Rubias. Terwijl de coordinatoren samen vergaderden, werd het sprookje nog eens goed geoefend door de kinderen, de dictionary gecontroleerd en een ander sprookje ingesproken. 
Hierna gingen we naar het theater. Daar werd het poppentheater nogmaals geoefend.
Tegen elf uur liepen we met z'n allen naar een eethuisje, waar we churros met chocolademelk kregen: een traditioneel Spaans ontbijt. Lekker! Terwijl we daar zaten cirkelden er hoog in de lucht twee arenden rond. De kinderen gingen terug naar het theater om weer te oefenen en de leerkrachten kregen een rondleiding in het dorp en bezochten het stadhuis en de kerk. Bij het stadhuis kregen we voor alle kinderen een cadeautje.
Terug in het theater werd het poppenspel opgevoerd. Er was veel publiek, waaronder de Spaanse kinderen die niet meededen met de opvoering. Het ging heel goed. Ook onze kinderen hadden een rol: Kyona was de stem Luella, Sara liet de koning bewegen en Chain, Sarah en Amber waren verteller.
Daarna ging het filmscherm naar beneden en liet Roldan een mooie foto-impressie zien van het project, vanaf het begin. Van alle zes deelnemende  landen kwamen er mooie plaatjes voorbij, ook van Nederland.
Daarna werd er geluncht: voor de kinderen was er macaroni,. Voor ons paella met veel inktvis. We bleven nog wat langer in de ruimte ernaast.  Het was er heel gezellig: er werd goed gebruik gemaakt van twee voetbaltafels en een pooltafel, alle kinderen speelden door elkaar en met elkaar.
Er werd afscheid genomen van de Spaanse kinderen en we stapten weer in de bus, richting de schoenenfabriek. Daarmee sloten we de middag af. Het was erg interessant om te zien hoe schoenen en laarzen gemaakt worden. In deze fabriek gebeurt nog heel veel met de hand. Er lagen stapels leer, stapels dozen met schoenen en we kregen uitleg over alle stappen in het produktieproces.
's Avonds hebben we eerst onze koffers ingepakt en daarna hebben we heerlijk gegeten in ons restaurant. Morgenochtend om vijf uur op, het is twee uur rijden naar Faro (tijdverschil 1 uur in ons voordeel). Daar gaan we rustig ontbijten. Ons vliegtuig vertrekt om negen uur en we zijn om een uur 's middags terug op Schiphol. 
Voor de foto's van vrijdag klik hier
Voor de foto's van zaterdag klik hier 

Donderdag 6 april

Om negen uur in de bus, naar Montes de San Benito. In het dorpshuis stond een regionale topkok op het podium, die heel speciale tapas ging maken. De vulling bestond uit plaatselijke paddenstoelen, gurumelos, en een pate van varkensvlees en nog wat. Dit werd samen als een ijsje geserveerd. En waarmee werden de wafeltjes gebakken? Jazeker, met een knijpertjesijzer van het welbekende merk! De paddenstoelen hadden een sterke smaak, en dat vond niet iedereen lekker. De pate in de punt smaakte goed.
Daarna liepen we naar de school. Binnen werd een Frans, een Engels en een Spaans ontbijt geserveerd en tegelijk werden de woorden van onze Dictionary geoefend. Buiten was er ruimte en tijd voor spelletjes.
Voor de lunch liepen we terug naar het dorpshuis. Daar stonden de tafels al klaar. Tegen de muur, ieder op een tafel, moest elk land een uitstalling maken van de meegebrachte produkten. Alles werd volgezet met lekkers, versierd en daarna verkleedden twee kinderen van elk land zich om in de nationale dracht. Het zag er prachtig uit. Onze Chain en Sara zagen er leuk uit, met mutsje en kiel en op klompen. Inmiddels waren ook alle kinderen en ouders van de drie Spaanse scholen aangekomen. In groepen gingen de kinderen en de ouders langs de kramen en proefden alles.
De tafels werden weggezet, de stoelen op rijen en de voorstelling begon, alle scholen deden een dans. De meiden hebben het prima gedaan!! Er werd meegeklapt en er volgde een luid applaus. Trots!
Als afsluiting kwamen twee flamenco-gitaristen het podium op, samen met negen ukkies die met prachtige heldere stemmetjes allerlei liedjes uit de streek zongen. Heel bijzonder!
Tenslotte werd elk land op het podium geroepen en kreeg iedereen een mok als herinnering aan deze mooie week. Vanavond gaan we als afsluiting van deze dag nog even lekker uit eten in het restaurant.
Voor de foto's van donderdag klik hier

Woensdag 5 april

Om half negen 's ochtends reden we door zonovergoten heuvels vol kuiflavendel richting Cabesas Rubias. Daar aangekomen startten de kinderen met het oefenen van de uitvoering van het sprookje. Ieder kind heeft een rol of taak. Daarna keken de volwassenen mee met een les van Lorena aan de 4,5 en 6-jarigen. Dat was erg leuk. De kinderen waren ondertussen buiten bezig met proefjes met als doel meer te begrijpen van zonne-energie, windenergie en waterzuivering.
De volgende bestemming was Villanueva de las Cruces.  Eerst kregen we een broodje en drinken aangeboden in het dorpshuis. Na een wandeling door het dorp (we werden door  allerlei mensen op straat begroet) gingen we de steile heuvel op naar een kapelletje, en vervolgens naar de school. De kinderen konden sporten en spelletjes doen in de grote sporthal en wij kregen een leuke Engelstalige natuurles te zien, gegeven door Roldan aan 6, 7 en 8 jarigen. De lunch werd gebruikt in een restaurant om de hoek.
Op de terugweg hebben we een zonnepanelenpark bezocht, die energie levert aan 1000 huishoudens: een flinke oppervlakte met rijen draaibare units zonnepanelen. Interessant om de onderwerpen van ons project in de praktijk te zien!
Na twee uur winkelen zitten de meiden nu nog even op hun kamer te chillen, waarna we straks gaan eten. Het was weer een leuke dag!
Voor de foto's van woensdag klik hier

Dinsdag 4 april

We vertrokken vroeg naar Donana, het belangrijkste nationale park van Zuid-Andalusie. Nadat ook de bus met de Spaanse kinderen was aangekomen kregen we eerst een fiks lunchpakket en daarna maakten we een wandeling naar het paleis in het park. We liepen over een plankenpad langs eeuwenoude kurkeiken en enorme eucalyptussen, de bodem bedekt met varens en brem. Er leven daar allerlei dieren zoals otters, grote roofvogels, slangen en de Iberische lynx. Vooral de Iberische lynx is een heel bijzonder beschermd dier, ze zijn bijna uitgestorven. In het paleis werden we ontvangen door de directeur van het park en nog wat belangrijke mensen. Weer een toespraak (met vertaling in het Engels) en een tasje met cadeautjes. Beneden, onderaan de trappen, stond weer een tv-ploeg klaar. Sara en Kyona werden geinterviewd.  
Onze volgende tussenstap was El Rocio, waar jaarlijks in de week na pinksteren een beroemde bedevaart wordt gehouden waar duizenden mensen te paard naar toe gaan. Het plein was nu leeg. We hebben souvenirs gekeken in de winkeltjes en enkelen van ons zijn even de kerk in gelopen, waar een enorm gouden altaar te zien was. 
Daarna vertrokken we naar het strand bij Matalayanas aan de Atlantische Oceaan. Zonnebrandcreme, extra water en een ijsje erbij. Samen met een strakblauwe lucht en 25 graden een prima recept voor een heerlijke strandmiddag.
Straks gaan we weer eten in  het restaurant, daarna slapen want morgen staan we om half zeven weer op!
Voor de foto's van dinsdag klik hier

 

Zondag 2 en maandag 3 april

Na een rechtstreekse vlucht naar Faro en een hartelijk weerzien met de Finnen, Hongaren en Denen vertrokken we met de bus naar Valverde del Camino. Daar waren de Cyprioten al present. Nadat de bagage op de kamers was gezet dronken we beneden nog wat en daarna was het hoog tijd om te gaan slapen. Het was wel even wennen, die bedden. ("Rare kussens, juf!")

De meiden waren vroeg wakker en stonden al op tijd gepakt en gezakt voor vertrek. We vertrokken om half negen richting Cabesas Rubias, een mooie tocht door bergen begroeid met olijfbomen, citrusbomen, grote cactussen, rozemarijn en lavendel. Daar aangekomen liepen we naar de school, waar we ontvangen werden door de 48 kinderen en hun leerkrachten. Na kennismakingsspelletjes en een rondleiding gingen de kinderen aan de slag met de poppenspel-uitvoering van het gezamenlijke sprookje "The shoemaker Seville". Er zijn prachtige poppen en decorstukken gemaakt. Na een pauze op een zonnig schoolplein (goed ingesmeerd met zonnebrand) vertrokken we met de bus naar Montes de San Benito, waar we de lunch gebruikten. Vervolgens vertrokken we naar de kapel van San Benito. Daar werden we ontvangen door een grote groep mensen, waaronder ouders van de school. We kregen een film te zien en dansers gaven een voorstelling: de Jamuguera, de traditionele dans van dit gebied, in de bijbehorende kledij. Er stond natuurlijk ook weer een tafel met lekkers klaar.
Onze volgende stop was Valverde del Camino - maar dan het gemeentehuis. Tv/radio was weer aanwezig. De burgemeester, de wethouder van onderwijs en de wethouder van cultuur deden allemaal hun praatje en we kregen een tas met een poster en folders. Daarna liepen we naar het restaurant. Het diner was lekker. Om een uur of half elf was het hoog tijd om naar bed te gaan. Morgen weer een leuke dag!
Voor de foto's van zondag klik hier
Voor de foto's van maandag klik hier

5e meeting in Nederland

Van 30 januari t/m 3 februari waren de partnerlanden bij ons op school voor de uitwisseling. De scholen uit Spanje en Hongarije waren niet alleen met leerkrachten, maar ook met leerlingen gekomen.
Het was een superleuke en heel intensieve week waarin we iedere dag hebben gewerkt aan de verschillende onderwerpen van het project.

Op maandag gaven de leerlingen van groep 7-8 een rondleiding door de school in het Engels. Daarna deden de leerlingen kennismakingspelletjes om elkaar beter te leren kennen.
's Middags kregen we een rondleiding door het gemeentehuis door de wethouder mw. Dieke Frantzen. Daarna gaf juf Joke een "city tour" door het centrum van Steenwijk.
Voor de foto's klik hier
Voor de city tour klik hier

Op dinsdag hebben de leerlingen veel geleerd op het gebied van Engels m.b.v. de activiteiten die ze deden met het woordenboek dat we aan het maken zijn. 
De leerkrachten woonden een Engelse les bij in de onder- en middenbouw.
's Middags gingen we naar het Drents Museum in Assen.
Voor de foto's klik hier

Op woensdag gaf groep 7-8 hun presentatie over "Energy from water". Daarna deden alle leerlingen allerlei activiteiten rondom het thema energie uit water.
's Middags hadden we een rondvaart door Giethoorn en bezochten we het museum "De oude aarde".
Voor de presentatie klik hier
Voor de foto's klik hier

Op donderdag hebben de leerlingen de hele morgen gewerkt aan de voorbereidingen voor de opvoering van het sprookje "Sammy and the mountain king".
De leerkrachten woonden een Engelse les bij in de onder- en bovenbouw.
's Middags was de uitvoering van het sprookje voor de leerlingen en ouders.
Voor de video klik hier
Voor de foto's klik hier

Op vrijdag was het tijd voor wat ontspanning na vier intensieve dagen van werken aan de onderwerpen van het project. We gingen met zijn allen schaatsen in Thialf in Heerenveen!
Voor de foto's klik hier
's Avonds was er in de accommodatie op Fredeshiem nog een bonte avond als afsluiting van een fantastische week.
Voor de video van de optredens klik hier

Skype in alle groepen

Op woensdag 14 december zongen we weer in alle groepen kerstliedjes met alle partnerlanden. Het was een groot succes!
Voor de foto's klik hier

Technieken om het milieu te behouden

Ons tweede onderwerp ging over energie uit water. In de hele school is over het project water gewerkt. Als afsluiting was er een tentoonstelling in alle groepen. 
Voor de foto's klik hier

4e meeting in Finland

Van 5 t/m 7 oktober waren juf Thea en juf Jeanette in Orivesi in Finland op Rovastikangas Primary School om te vergaderen met de partnerscholen over de onderwerpen van het project. Er was weer veel te bespreken, oa over het woordenboek, de sprookjes en het skypen. 
Ze woonden een Engelse les bij en kregen voorlichting over het Finse basis- en voortgezet onderwijs.
Meer informatie over deze meeting staat op de website  www.europeanchildren2020.com onder het kopje learning/teaching/training activities Finland.

Technieken om het milieu te behouden

Wij kozen voor windenergie als onderwerp. In de hele school is er gewerkt over windenergie. In de onderbouw en middenbouw ging het over windmolens en in de bovenbouw ging het over windturbines en wat daar allemaal bij komt kijken. 
Groep 6-7-8 is zelfs op excursie naar Eneco in Amsterdam geweest om alles van dichtbij te bekijken en te ervaren. Voor de foto's klik hier.
Er is ook een presentatie gemaakt over windenergie door de leerlingen die mee zijn geweest naar Hongarije. Op de school in Hongarije hebben zij de presentatie laten zien.
Voor de presentatie klik hier

Sprookjes

Het afgelopen jaar zijn we bezig geweest met het schrijven en tekenen van drie sprookjes.  
Iedere school start een sprookje. Als er een hoofdstuk af is, wordt het naar de volgende partnerschool gestuurd voor het volgende hoofdstuk. Er is een vaste volgorde afgesproken van welke school er aan de beurt is. De Deense, Cyperse en Finse sprookjes zijn klaar.
Dit schooljaar zijn wij een sprookje gestart, nl  "The lady of Stavoren". De scholen in Spanje en Hongarije zijn ook een sprookje gestart.  Wij zijn nu bezig met het tweede hoofdstuk van het sprookje van Hongarije.

Om het Deens sprookje "Jake and the diamond dragon" te lezen klik hier
Om het Finse sprookje "Sammy and the mountain king" te lezen klik hier
Om het Cyperse sprookje "Spanos and the fourty dragons" te lezen klik hier

3e meeting in Hongarije

Van 11 t/m 15 april waren juf Joke, meester Frans en juf Jeanette met Tim, Jesse, Ilana, Fleur en Sarah op uitwisseling bij de II. Rácóczi Ferenc Primary School Belova in Kecskemet. Samen met de andere partnerlanden is er de hele week flink gewerkt aan alle onderwerpen van het project en hebben we zelfs een "prins" ontmoet.
Er staan heel veel foto's van deze leuke enerverende week op de website van het project (www.europeanchildren2020.com), in het fotoalbum Hongarije, uitwisseling Hongarije en op de facebookpagina van school (www.facebook.com/dewoldschool.
Voor het verslag van deze week klik hier

2e meeting op Cyprus

Op 25 en 26 februari vond de tweede bijeenkomst plaats op Cyprus. Helaas moesten juf Thea en juf Jeanette door privé omstandigheden meteen weer terug naar huis. 
Voor meer informatie over wat er besproken is tijdens de meeting klik hier

Installatie commissie

Op woensdag 17 februari ontving wethouder Frantzen de leden van de commissie in de "deftige zaal" van Rams Woerthe in Steenwijk.Alle leden zetten hun handtekening op het formulier van de Dutch Commission van het project. We zijn nu officieel geïnstalleerd.

Skype in alle groepen

Woensdag 17 december zongen we met al onze partnerscholen kerstliedjes via skype. Dat was heel erg leuk.

1e meeting in Denemarken

Van 7 tot 9 oktober waren juf Trijnie en juf Jeanette in Galten in Denemarken op Stjaerskolen om te vergaderen met de partnerlanden over de onderwerpen van het project. Er was een heleboel te bespreken over de sprookjes, het woordenboek, het skypen, de commissie en nog veel meer. Het logo voor het project is toen ook gekozen.
Voor meer informatie over wat er allemaal besproken is tijdens de meeting klik hier

Nieuw project

We gaan door...
In september 2015 bereikte ons het bericht dat de aanvraag voor ons nieuwe project internationaliseren goedgekeurd is door Europa. Het afgelopen jaar hebben we telefoonboeken vol met formulieren aan moeten leveren. Dit kostte ons heel veel tijd. Gelukkig is het de moeite waard geweest. Het nieuwe project belooft heel leuk te worden. De titel is "Childeren in a Europe of 2020". Dat betekent dat al onze leerlingen projecten gaan doen met de neus vooruit. Wat dat precies inhoudt leest u in de nieuwsbrieven. Zeker is dat er weer mooie dingen staan te gebeuren waarbij de kinderen hun geleerde Engels goed kunnen gebruiken. In dit project werken we samen met de landen; Finland, Denemarken, Hongarije, Spanje en Cyprus.

Woldschool internationaal

De Woldschool werkt samen met scholen in heel Europa. Dit doen we om onze leerlingen veel te laten leren over ons eigen land en de landen om ons heen. Ons internationaliseren is ziet er zo uit:
Engels
Op de Woldschool leren de kinderen Engels vanaf groep 1. Hierdoor krijgen de kinderen een goede kennis van het Engels en een goede taalontwikkeling in het algemeen. We bieden het Engels aan met behulp van een uitstekende methode en onder het Early Bird kenmerk.

Erasmus+
Dit is een groot project met vijf partnerscholen uit Denemarken, Finland, Hongarije, Cyprus en Spanje. Het heet  "Childeren in a Europe of 2020". Deze scholen bezoeken elkaar regelmatig en doen heel veel samen. Dit betekent dat we ook uitwisselen. Onze bovenbouwleerlingen gaan zelfs een week in één van deze landen naar school. U kunt met ons project meekijken op
www.europeanchildren2020.com  en op onze eigen site www.dewoldschool.nl