Hier ziet u de eerste foto's van de uitwisseling van Hongarije en Spanje! Klik hier

Hongarije

Voor het project "Childeren in a Europe of 2020" zijn onze bovenbouwleerlingen op uitwisseling naar Hongarije. Er komen dagelijks foto's bij. Deze zetten we op Facebook en in dit album. Voor de foto's klik hier.

Het thuisfront had Engelse dag op woensdag 13 april. Met een heuse High Tea en.. Skypen met de leerlingen in Hongarije. Voor de filmpjes klik hier en hier en hier.

Ook in Hongarije is onze komst groot nieuws. Voor de nieuwsberichten met foto's
klik hier.
Alle verdere informatie over deze uitwisseling en het project is ook te vinden op de website; www.europeanchildren2020.com

Denemarken 2015

Voor de foto's van de reis klik hier.

Dinsdag 26 mei
We vertrokken om 8.40 uur vanuit Steenwijk. De treinreis vloog voorbij. Vooral het ritje langs de Oostvaarder plassen maakte indruk: honderden paarden!!
Op Schiphol moesten we natuurlijk naar Starbucks: koffie met karamel, maar wel samen, want de dames twijfelden of zij het wel echt lekker zouden vinden. Het smaakte goed!
Vier van de vijf hadden nog  nooit gevlogen dus alles was nieuw en werd vol belangstelling gevolgd. Het inleveren van de grote koffers, de toch wel een beetje enge gang door de douane met voor allemaal een echte bodyscan ( handen omhoog), en dan via de rolpaden (rechts staan) naar Gate B 28, waar de KLM Cityhopper al klaar stond.
We vertrokken om 12.50 uur. De reis verliep voorspoedig. Dat we de aarde van zo'n grote hoogte konden zien en zelfs boven de wolken vlogen maakte het toch weer spannend. We kwamen keurig om 14.00 uur in Billund aan. De eerste kennismaking met een totaal andere taal. Meteen begrepen we dat het toch wel erg handig is wanneer mensen ook Engels kunnen spreken. Een aparte ervaring waren de "snuffel"honden in de aankomsthal. Twee honden kregen les. Ook onze schoenen werden uitgebreid geïnspecteerd .De huurauto die we daar konden ophalen was spectaculair groot. Ruimte genoeg!
In het vakantiepark kregen we twee mooie huisjes toegewezen. De boodschappen werden in een naburig dorp gedaan: alles in het Deens. Ook het geld gaf verwarring. 1 euro is ongeveer 7 kronen waard, maar daaraan denk je niet als je een pot mayonaise moet kopen! Vervolgens ging juf Trijnie koken en de kinderen probeerden de verschillende speeltuinen op het terrein uit.
Na een heerlijk maal van echte kyllingebrystfilet en nye kartofler in smor met salat erbij zijn er nog wat spelletjes gespeeld, waarna het tijd was om te gaan slapen: morgen vroeg op want we vertrekken al om kwart voor acht naar de school van onze Deense vrienden!

Woensdag 27 mei
Vanochtend al om acht uur vertrokken naar Stjaerskolen. De beide geavanceerde routeplanners lieten het onderweg afweten omdat de snelweg pas was aangelegd, maar gelukkig vonden we de juiste route via google-maps, dus eigenlijk met een doodgewone kaart. We werden hartelijk ontvangen door de hele school en mochten vanaf onze vip-plaatsen kijken naar een prachtig programma waarin alle groepen een onderdeel voor hun rekening namen: een schoolband, liedjes en tot slot Vader Jacob! Daarna kregen we een rondleiding van een aantal kinderen. Onze meiden hadden meteen goed contact met hen en de eerste facebookadressen zijn al uitgewisseld.
Vervolgens zorgden de kinderen van de zesde klas (12 jaar) samen met onze vijf voor een vroege lunch. Daarvoor werden de broodjes wel even zelf gekneed en gebakken! Nog even samen basketballen, dan een hapje eten en meteen daarna de bus in voor een ritje naar een andere school voor de zwemles! De meesters Jeppe en Frans zwommen mee. Iedereen is van de hoge duikplank gesprongen!! Terug op school kregen we weer iets te drinken en hebben we het boek aangeboden. Daarna hebben we alle klassen bezocht, de zelfgemaakte brownies opgegeten en tenslotte met zijn allen buiten een spel gespeeld. Op de terugreis , in Vejle, hebben we heerlijk gegeten: een soort luxe hamburger of een broodje met stukjes kip en patat.Bij het huisje aangekomen is er nog genoeg tijd voor de trampoline en de speeltuin. Straks douchen en warme chocolademelk. We kunnen nog buiten zitten in de zon, het blijft nog lang licht!

Donderdag 28 mei
De derde dag: Ribe Viking Center.
We moesten er een uurtje voor rijden, maar dat was het zeker waard. Het VikingCenter in Ribe wordt bevolkt door mensen die het Viking-leven van destijds zo nauwkeurig mogelijk naspelen. Ze werken als houtbewerker, smid, boer, ze bouwen de huizen zelf, maken hun eigen kleding en wapens, roken worst, bakken brood en nog veel meer! Ze slapen er zelfs. Ze hebben koeien, geiten, schapen, ossen en IJslandse  paarden.
Het is een park dat helemaal is ingesteld op het bezoek van kinderen. De kinderen hebben een stok ontschorst en gladgemaakt, ze hebben een zilveren munt geslagen en ze mochten boogschieten. Daarna konden ze deelnemen aan de gevechtstraining. Liyanne en Manon deden mee!!
Ook hebben we een mooie roofvogelshow gezien. Eerst mochten een aantal kinderen om de beurt een handschoen aan waarna een ransuil erop af vloog: Marit was de gelukkige van ons groepje! De show ging verder met een havik en tot slot een valk, die telkens griezelig dicht over onze hoofden scheerde.
Nadat alles bekeken was (en alle pony's geaaid) hebben we limonade en koffie gedronken. De speeltuin naast het restaurant was favoriet. De foto's laten wel zien waarom!!
Tegen een uur of vier reden we richting de kust. Bij toeval vonden we een route langs een oud dorpje, en even later reden we op een weg over een soort dam in zee. We parkeerden de bus na honderd meter.  Opeens kwam er iemand  aanrijden. Hij vroeg ons verder te rijden want zijn filmcrew was bezig met het maken van opnamen voor een commercial en wij stonden erg in de weg... Dat doen we natuurlijk graag voor Brad Pitt. We hoorden dat de vloed pas om zeven uur opkwam en besloten door te rijden naar het eiland Mando.  Dat was een bijzonder eiland. Er woonden maar veertig mensen. We gingen naar het strand: heel mooi, maar het waaide wel erg hard. Het was inmiddels al vijf uur en natuurlijk wilden we niet te laat weg van het eiland! We reden dus naar Ribe, het oudste stadje van Denemarken. Een stad uit een sprookje van Andersen. Daar hebben we heerlijke pizza's gegeten.
Daarna was het weer tijd om terug te rijden naar onze huisjes. Nog even op de trampoline, douchen, koffer inpakken, chocomel met chips en oreo's. Morgen Legoland!

Ierland 2014

Dinsdag 20 mei
We vertrokken vanuit een zonnig Steenwijk met de trein naar Schiphol. Alle ouders waren op het station om ons uit te zwaaien.Op Schiphol wilde heel groep 8 naar de Starbucks voor iets lekkers. Dus toen de koffers ingecheckt waren hebben we daar met zijn allen wat gedronken.Toen was het voor ons tijd om te boarden en met een half uur vertraging vlogen we naar Ierland. In Dublin was het bewolkt. Met de dubbeldekker gingen we naar Heuston station. Erg leuk! Daar aangekomen waren we te laat voor de trein. De volgende trein ging om kwart over 6. In de tussentijd zijn juf Trijnie en meester Daniël met de kinderen de stad wat gaan verkennen. Daar maakten ze kennis met het Ierse weer. Ze kwamen doornat weer terug op het station. Aan het eind van de middag kwamen de groepen uit Italië en Spanje ook aan op het station. De treinrit naar Roscommon duurde nog bijna twee uur. In Roscommon stonden Peggy, de Ierse juf, twee Ierse jongens en de Deense groep al op ons te wachten. We hebben daar heerlijk gegeten in een hotel. Na het eten zijn we met de bus naar onze accommodatie gebracht. Het was inmiddels al mooi laat geworden. Dus snel de kamers verdeeld, pyjama aan en even kletsen bij elkaar op de kamer. Dan lekker slapen want morgen wordt een drukke dag!

Foto's dinsdag 20 mei

Woensdag 21 mei
Na een lekker nachtje slapen en een goed ontbijt zijn we met de bus naar Lough Key Forest Park gegaan.Daar hebben alle kinderen “Zipit” gedaan. Dat is klimmen in de bomen. Na een oefenrondje konden ze kiezen of ze laag of hoog in de bomen wilden klimmen. Dat ging hartstikke goed. Wij waren onder de indruk van  de prestaties van onze kinderen. Na de lunch deden we de Lough Key experience. Een gids vertelde ons van alles over de geschiedenis van Lough Key. En vanaf een hele hoge toren konden we de omgeving goed bekijken. Daarna gingen we met een rondvaartboot over het meer. De meneer op de boot vertelde heel veel over de verschillende eilandjes. Iedereen was inmiddels moe van alle activiteiten en het was dus maar goed dat het tijd was om weer terug te gaan. In het hotel stond het diner al op ons te wachten. Na het eten konden de kinderen mee doen met hurling en er was een dansjuffrouw die de kinderen allemaal dansjes aanleerde. Die van ons stonden natuurlijk vooraan en deden enthousiast mee. Het was geen probleem om ze op een gegeven moment naar bed te sturen. Het was de hele dag droog en af en toe scheen het zonnetje, maar vergeleken met hier wel fris.

Foto's woensdag 21 mei

Donderdag 22 mei
Na een heerlijke nachtrust gingen we eerst slingers ophangen en met zijn allen voor Anke zingen. Er waren ook cadeautjes voor het jarige Jetje. Om 9 uur vertrokken we naar Westport House. Het was een busrit van twee uur en onderweg konden we het landschap bewonderen. Helaas liet het zonnetje ons deze dag in de steek en maakten we de hele dag kennis met de Ierse regen. In Westport House kregen we een rondleiding van een mevrouw, die vertelde over de geschiedenis van Grace. Grace was een vrouwelijke piraat en woonde in het kasteel. Daarna mochten we nog even zelf door het kasteel lopen en alle kamers bekijken. Er was ook een amusementpark bij. We gingen van een lange glijbaan,reden in een treintje, zaten in een grote schommelboot en het allerleukste was toch wel de boomstam, die van een helling ging. Iedereen was na afloop kleddernat, maar dat vonden de kinderen niet erg. We gingen fish and chips (of met kip) eten in een restaurant in Murrisk. Toen we onze buik vol hadden, beklommen we Croagh Patrick. Vanaf de berg had je een mooi uitzicht over de vele eilandjes en het water. Helaas konden we de top van de berg niet zien. Die was in de mist. Daarna konden we uitrusten in de bus terug naar de accommodatie. Daar aangekomen konden we meteen naar de eetzaal om weer te eten. Bijna niemand had daar al zin in. We zaten nog vol van de late lunch. We mochten ook nog in het klooster kijken, Donamon Castle. De priester vertelde over het klooster en we mochten een aantal kamers bekijken. Terug in de eetzaal zongen we allemaal “Happy birthday” voor Anke in alle talen en voor twee Spaanse jongens. De mooie Ark-taart werd aangesneden door een leerling van elk land. In de grote zaal gingen Ierse meisjes voor ons optreden. Ze lieten Ierse dansen zien en we mochten het zelf ook proberen. Dat viel nog niet mee. Moe van het dansen en de hele dag buitenlucht ging iedereen naar bed. Het was weer een dag vol met leuke activiteiten.

Foto's donderdag 22 mei

Vrijdag 23 mei
Tijdens het ontbijt ging het brandalarm af in de keuken naast de eetzaal.  Dit betekende dat we met zijn allen naar buiten moesten. Dat was niet fijn, want het was niet zo warm en we hadden natuurlijk geen jas aan. Gelukkig was het een vals alarm en mochten we na een tijdje weer naar binnen en konden we ons broodje verder op eten. Daarna heel snel naar de kamer om de koffer verder in te pakken, want de bus stond al klaar om ons naar Carrick NS school te brengen in Ballinlough. We gingen eerst naar Lake O’Flynn. We zouden gaan vissen, maar het waaide te hard. Dat ging niet door. Wel gingen we met de vissers in een motorbootje over het meer. Dat was erg koud en nat, maar wel leuk. Het water spatte hoog over de rand van de boot. Op school was er koffie en thee om weer warm te worden en een heerlijke lunch. Nadat we wat gegeten en gedronken hadden, mochten we de school bekijken. In iedere klas werden we verwelkomd en konden we even meekijken hoe er les werd gegeven. Buiten was een “mobile farm”. Op een aanhanger stonden een ezel, een kalfje, een varken, schapen en lammetjes en geitjes. De Ierse kinderen kunnen zo kennis maken met de dieren op een boerderij. Om twee uur stapten we samen met de Spanjaarden op de trein van Castlerea naar Dublin. ’s Morgens waren de Denen en de Italianen al vertrokken. In Dublin pakten we de taxi naar ons hotel. Het Charleville Lodge Hotel. Het was overal erg druk, want One Direction gaf een concert. We gingen eten in een echte Ierse pub. Het eten was heerlijk en het was ook erg gezellig. Van Anke kregen we het toetje, omdat ze nog wilde trakteren voor haar verjaardag. Dat vonden we helemaal niet erg. Dat ging er nog wel in. Op de hotelkamer konden we nog even tv kijken of iets anders doen en toen…naar bed.

Foto's vrijdag 23 mei

Zaterdag 24 mei
Het laatste verslag van de uitwisseling naar Ierland. Geschreven aan de keukentafel op een mooi zonnige zondagmiddag. Gisteren liepen we in onze lange broek met een trui en een jas aan in een bewolkt en stuk kouder Dublin. ‘s Morgens hadden de kinderen er wat moeite mee om op te staan. Sommigen sliepen gewoon dwars door de wekker heen. Na het ontbijt pakten we de koffers in en liepen naar het centrum. Daar zagen we op O’Connellstreet bij het monument de Spaanse groep. Samen zijn we naar Trinity College gelopen. Daar wilden we “the Book of Kells” bekijken, maar daar was het zo druk dat we besloten om het maar op internet te gaan bekijken. Daarna namen we afscheid van de Spaanse leerlingen en leerkrachten. Wij gingen terug naar O’Connellstreet om te gaan shoppen. De kinderen wilden nog souvenirs kopen voor het thuisfront. Iedereen kon goed slagen. Na eerst onze buik gevuld te hebben met een overheerlijke lunch, gingen we terug naar het hotel. Daar stonden de taxi’s al te wachten om ons naar het vliegveld te brengen. Dat ging mooi vlot ondanks de drukte die er was in verband met het concert van One Direction. Na het inchecken en later het boarden was het tijd om echt naar huis te gaan. Onderweg was het grotendeels helder en konden we goed zien dat we over zee vlogen en natuurlijk Nederland bereikten. We moesten nog een keer door de douane en daarna konden we op weg naar de koffers. Bij de bagageband zagen we dat alle ouders achter het grote raam stonden te kijken of we er aan kwamen. Eindelijk mochten we door de deur en konden we iedereen gaan begroeten. Wat een warm welkom! Iedereen was blij om elkaar weer te zien en wij waren blij dat alles goed was gegaan. Na echt de allerlaatste groepsfoto ging iedereen moe en vol met verhalen naar huis.

Foto's zaterdag 24 mei

We hebben echt superleuke dagen gehad met een hele fijne groep enthousiaste leerlingen. We hebben van ze genoten en zijn trots op ze! De kinderen hebben vast al verteld wat we allemaal gedaan hebben de afgelopen dagen. Misschien was het wel te veel om in een keer te vertellen. Wij willen de ouders bedanken voor het vertrouwen dat ze in ons hebben gehad. Het is niet niks om je kind mee te geven voor zo’n avontuur.

Bedankt!
meester Daniël, juf Trijnie, juf Thea en juf Jeanette

Hier de laatste fotoalbums:

Donderdag 23 mei extra album klik hier.

Donderdag 23 mei extra  album klik hier.

Vrijdag 24 mei de foto's klik hier.

Zaterdag 25 mei de foto's klik hier.

Verslag zaterdag 25 mei:

Het is een beetje raar om aan de keukentafel het laatste verslag te schrijven. Gisteren liepen we nog in Sevilla met mooi weer dus dit valt een beetje tegen.
Maar goed, gisteren vroeg het bed uit want de bus vertrok om 8 uur. Gelukkig waren alle koffers al gepakt en kregen we ontbijt mee. We konden gelukkig de koffers bij de Italiaanse mensen in het hotel zetten om ze later op te halen. Het was heerlijk rustig in de stad. Eerst hebben we wat rondgelopen en heerlijk op een terras gezeten. We hebben de kathedraal bekeken maar hadden geen kans om deze van binnen te zien. Zaterdag is een trouwdag in Spanje dus de kathedraal was steeds betet. Om toch zo veel mogelijk te zien hebben we een rondrit gemaakt per koets met een paard er voor. Wat een rare ervaring om zo door het verkeer te rijden terwijl er aan alle kanten auto's en bussen je voorbij rijden. Wel erg leuk en je ziet heel veel en aangezien iedereen erg moe was, was dit een goed alternatief voor het zelf lopen. Sevilla is een prachtige stad en zeker een bezoek waard. Na dit avontuur zijn we eerst maar even wat gaan eten, een heerlijk stuk pizza en als toetje een ijsje van Daniek voor zijn verjaardag. Ik denk dat het wel het lekkerste ijsje van Spanje was.
De kinderen hebben nog even de laatste souvenirs gekocht en wij wat broodjes voor in het vliegtuig. Op de terugweg naar het hotel zijn we langs een arena gegaan waar vandaag een stierengevecht is. Iets wat wij ons maar moeilijk voor kunnen stellen.
Snel de koffers opgehaald en met de bus naar het vliegveld. Er was wat gedoe  met het inchecken van de koffers van de juffen, maar uiteindelijk is alles goed gekomen en konden we eindelijk langs de douane en het vliegtuig in. Het was een rustige vlucht en op Schiphol hadden de kinderen toch wel haast om de ouders te zien. Er was geen sprake meer van om met de trein terug te gaan. Het welkom van de ouders was super, er was zelfs een spandoek! Wat enorm leuk. Iedereen was blij om elkaar weer te zien en wij dat alles goed gegaan is. Bij deze willen we alle ouders bedanken voor het vertrouwen in ons, want het is niet niks om je kind mee te geven op dit soort avonturen. En de kinderen... Super kinderen zijn het. We hebben van ze genoten en zijn trots op ze.

Verslag vrijdag 24 mei:

Dit is alweer het laatste verslag uit Spanje. De dagen zijn voorbij gevlogen. Dat is natuurlijk een goed teken, want dat betekent dat we het erg leuk gehad hebben! Maar eerst de belevenissen van vandaag.
Vanochtend werden we in het bezoekerscentrum van het nationaal park ontvangen door, denk ik, een soort beurgemeester en er was een soort fotografe van de krant en een cameraploeg. We worden dus beroemd in Spanje. Daarna zijn we met een gids het park ingegaan.
Deze wist een heleboel over allerlei soorten bomen en planten die daar stonden. Al met al een interessant verhaal. Uiteindelijk kwamen we bij een soort vogelkijkhut en jawel daar waren eindelijk de flamingo's te bewonderen. Wat een prachtig gezicht om die vogels op te zien stijgen en te zien vliegen. Ook hebben we nog een flamingoei gezien. Toen we weer terug waren bij de bus zijn we richting het strand gereden en hebben daar eerst gegeten.
Het weer viel wat tegen, voor ons, ik denk dat daar in Nederland heel anders over wordt gedacht.. Maar een antal dappere kinderen en juf Jeanette hebben gezwommen. En wij hebben heerlijk in de zon gezeten en hebben een mooi kleurtje gekregen. Een heerlijke middag op het strand.
Weer terug in het hotel hebben we alvast de tassen ingepakt, want we vertrekken morgen om 8 uur.
Weer heerlijk gegeten en nu zijn we net terug in het hotel en klaar om het bed in te duiken. Morgen proberen we in een paar uur nog het één of ander van Sevilla te zien en dan naar huis.
Al met al hebben we een paar heerlijke dagen gehad samen met de anderen. De kinderen hebben vrienden gemaakt en al met al hebben ze het heel goed gedaan. Verwacht geen grote verhalen morgen want we zijn erg moe en zitten vol nieuwe indrukken. Het is een raar idee dat iedereen morgen ornd deze tijd weer in zijn eigen bed ligt. Moe, veel indrukken maar zeker een voldaan gevoel bij deze dagen. We zien jullie morgen op Schiphol.

Verslag donderdag 23 mei:

Voor de foto's klik hier.

Vanochtend weer op tijd op en ontbeten en daarna in de bus naar de laatste en kleinste school. Hier werden de spelletjes gespeeld en alle kinderen werden in verschillende groepen ingedeeld. Afgelopen nacht zijn ook de Denen gearriveerd dus vandaag waren we compleet. Het was erg warm dus veel drinken mee. Gelukkig hebben ze hier op iedere school voldoende water dat we konden pakken. Na de spelletjes hebben we even wat gegeten en daarna hebben we Europese spelletjes gespeeld. Het was even wennen om niet met elkaar in dezelfde groep te zitten maar de kinderen hebben het prima gedaan. De groep van Maud heeft gewonnen dus die heeft een mooi diploma gekregen.
We hebben heel gezellig met de Spaanse en andere kinderen geluncht. Alle kinderen van de Spaanse school waren daarbij dus ook de kleuters, heel gezellig. Daarna was er een kleine pauze waarin de kinderen nog druk gevoetbald hebben. De spaanse mensen hadden een toneelstuk voorbereid en daarvoor hebben we de liedjes van de andere landen gezongen. We hebben hulp gelregen van de Italiaanse kinderen bij het lied Volare dus dit ging erg goed. De Italiaanse kinderen brachten op de blokfluit "Allen die willen te Kaapren varen"ten gehore en hadden hier duidelijk beter op geoefend dan wij.
Het toneelstuk ging over de omgeving en wat we kunnen doen voor het milieu. Dat was erg leuk om te zien. De kinderen hier in Spanje zijn erg vrij om op een podium te staan. We houden dit in ons achterhoofd voor de musical hoop ik..
Ook hadden ze nog verschillende Spaanse liedjes en dansen ingestudeerd. Erg mooi om te zien met de mooie Spaanse jurken. Heb de kinderen voorgesteld dat wij de klompendans in gaan studeren maar daar waren ze niet erg enthousiast over.
Na alle optredens waren er voor alle groepen enorm veel cadeautjes voor alle kinderen. Gelukkig hadden we vanuit Nederland leuke sleutelhangers met een klompje meegenomen voor iedereen. Dus die hebben wij gegeven. En natuurlijk het mooie boek over Nederland.
Als laatste was er nog een soort dansje van een piepkuiken en is juf Jeanette maar spontaan begonnen met de polonaise en dit werd erg gewaardeerd.
Terug naar het hotel en we hadden even tijd om samen met de kinderen wat te drinken en alle mooie cadeaus te bekijken. Nu zitten ze heerlijk Spaanse TV te kijken en gaan we zo weer uit eten met alle groepen.
Kortom weer een erg warme maar leuke dag gehad. Morgen gaan we naar een natuurpark en naar de oceaan...
Wat zullen we zaterdag allemaal moe zijn, maar het is de moeite waard!

Verslag woensdag 22 mei:

Voor de foto's album 1 klik hier.

Voor de foto's album 2 klik hier.

Vanochtend allemaal op tijd het bed uit en na gedoucht te hebben zijn we naar de kamer van de jongens gegaan en hebben daar gezongen voor de jarige Daniek. Daarna hebben we een heerlijk ontbijt genuttigd. Om 9 uur stond de bus klaar en zijn we samen met de Ieren en Italianen door een prachtig landschap op weg gegaan naar de eerste school in Spanje. Deze school is de Monte de San Benito. We hebben hier kennis gemaakt met de kinderen en onze jarige Daniek is door alle kinderen toegezongen!
We hebben de school bekeken en zijn daarna doorgereden naar de tweede school in Cabezas Rubias. Ook hier hebben we kennis gemaakt met de kinderen, er is samen gespeeld en we hebben de school bekeken.
Ook was er voor iedereen een broodje en drinken. De kinderen hebben alvast gehoord met wie ze morgen in de groep zitten bij de spelletjes.
Rond 1 uur zijn we weer in de bus gestapt en deze keer gestopt bij een restaurant voor een erg uitgebreide lunch. Als we dit iedere dag zouden eten waren we nu minimaal 10 kilo zwaarder.
De bus weer in en na een prachtige rondreis hebben we een werkelijk schitterende grot bezocht. Het verhaal hierbij was in het Spaans, dat was jammer maar de kinderen hebben via ons wel veel informatie meegekregen. Ook was er nog tijd om souvernirs in te slaan en wat er allemaal gekocht is gaan we niet verklappen!
Afgelopen weekend is er in een dorp vlakbij een feest geweest met heel veel versierde wagens en paarden enz. Die zouden vanavond op de terugweg door dit dorp komen. Voor een paardenfanaat als juf Trijnie een unieke belevenis dus hebben we haar met veel plezier gezelschap gehouden.
Weer uit eten, weer uitgebreid en geprobeerd redelijk op tijd in bed te komen. De kinderen waren moe en de juffen trouwens ook! Vandaag was een schitterende dag en we mogen zeggen dat we vreselijk trots zijn op de kinderen. Natuurlijk moeten we weleens mopperen maar de kinderen gedragen zich geweldig en willen alles wel proberen en doen. Ze houden van humor en weren zich goed in het Engels al is dit soms best lastig. Kortom een dikke pluim en die hebben ze ook van ons gekregen. We hebben weer zin in de dag van morgen. Veel groeten van ons voor iedereen!

Verslag dinsdag 21 mei:

Voor de foto's klik hier

We vertrokken met de trein vanuit Steenwijk naar Schiphol. Alle ouders, meester Daniël, juf Joke, juf Jaimy en de wethouder kwamen ons uitzwaaien. Dat was erg leuk. Op Schiphol was het even zoeken waar we de koffers konden inchecken. Met een beetje hulp vonden we het snel. Daarna gingen we naar de gate om te wachten tot het vliegtuig kwam. We zagen de koffers het ruim ingaan voor we aan boord konden. Het vliegen was spannend. Het eerste stuk vlogen we boven de wolken. Pas bij Madrid waren de wolken weg en konden we wat zien. Bij de uitgang stonden de Italianen en de buschauffeur al op ons te wachten. In de bus werden de eerste contacten al gelegd. Wel wat spannend al dat Engels met elkaar praten, maar het is supergezellig! Het weer is ook goed. Het is 25 graden!! Om half tien waren we bij hotel Montearoma. We hebben drie kamers op de tweede verdieping naast elkaar. Na de koffers op de kamer te hebben gelegd gingen we eten in het restaurant in de buurt. Het was lekker en gezellig. Om 12 uur lagen we op bed.

uitwisseling Nederland

Voor foto's zie;
En de website www.theeuropeanark.com
Onder het kopje meetings, Holland march 2014 staan filmpjes en nog wat foto's van de bonte avond.
Klik op de link om "The European Ark cookery book" te bekijken voor alle internationale recepten;

Van 25 t/m 28 maart waren de leerkrachten van Denemarken en Italië en de leerkrachten en leerlingen van Spanje en Ierland bij ons op bezoek. We gingen met groep 7-8 en de buitenlandse gasten allerlei activiteiten doen deze dagen.
Voor deze bijeenkomst hebben we allerlei Nederlandse recepten voor het internationale kookboek uitgezocht. Ook uit het buitenland kwamen de recepten binnen. Bijvoorbeeld een heerlijk recept om Italiaanse pizza te maken, een Spaanse tortilla.
Tijdens de meeting gingen we met de kinderen verschillende gerechten maken en natuurlijk ook opeten.
Er was een spooktocht op de Woldberg en we zijn ook nog naar de dierentuin in Emmen geweest. De bonte avond was een groot succes. Op vrijdag werd er nog steeds tjsoe tjsoe wa gezongen door onze buitenlandse gasten.
De sportactiviteit werd gewonnen door de leerlingen.